(5 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Page header
+
<!--{{Alert
|Title=Welkom bij Fandata  
+
|Text=Op dit moment wordt er gewerkt aan Fandata.nl. Dit betekent dat de site tijdelijk onbereikbaar kan zijn of vreemd gedrag kan vertonen. Onze excuses voor het ongemak.
 +
|Type=info
 +
|Fa icon=info-circle
 +
}}--><!--
 +
 
 +
-->{{Page header
 +
|Title=Fandata  
 
|Subtitle=De Bibliografie van het Fantastische.
 
|Subtitle=De Bibliografie van het Fantastische.
 +
|Description=
 
}}
 
}}
<div class="fandata-home-search"><!--
+
<div class="mb-5 text-dark">{{int:Voorwoord}}</div><!--
 +
 
 +
--><div class="fandata-home-search"><!--
  
--><div class="img-cover">{{#widget:Link |type=img |class=w-100 |width=100% |height=auto |src={{filepath:Fandata-Planets.jpg|600px}}
+
--><div class="img-cover">{{#widget:Link |type=img |class=w-100 |width=100% |height=auto |src={{filepath:Fandata-Planets.jpg|800px}}
 
   }}</div><!--
 
   }}</div><!--
  

Huidige versie van 4 okt 2022 om 16:03

Fandata

De Bibliografie van het Fantastische.
Laat je verbazen! Je zult versteld staan van alles wat deze website te bieden heeft. Fandata.nl is een website met een continu groeiende database gevuld met Fantastiek in het Nederlandse taalgebied. Waarom? Sciencefiction, Fantasy en Horror prikkelt de verbeelding oneindig; het is niet gebonden aan onze kennis van de wereld om ons heen. Dat is wat het team van Fandata verbindt. Al meer dan 40 jaar verzamelen we informatie rondom Fantastiek. Er blijft nog veel te ontdekken en onderzoeken op dit gebied. Dagelijks zijn we actief met het aanvullen van informatie.

In Fandata kun je alle gegevens vrijblijvend doorzoeken. Verdwaal in de verhalen van Bertus Aafjes tot Roger Zelazny. Ontdek de werelden van Aardzee tot de Saga’s van de Wisselaars.
Heb jij ook een grote voorliefde voor Fantastiek? Dan zijn wij op zoek naar jou!

• Fandata team: We zoeken uitbreiding van het Fandata team. Wil je meewerken aan het verzamelen en het controleren van gegevens? Neem contact met ons op, via de contactgegevens.
• Fandata-donateur: Om de site te verbeteren zijn we op zoek naar donateurs. Wil je doneren? Neem contact met ons op, via de contactgegevens.

Fantasy volgens het boekje in Het Doodschap van Cocky van Dijk door Sigrid Lensink
Cocky van Dijk is uitgever en redacteur bij Uitgeverij Zilverspoor/Zilverbron. Zelf schrijft ze ook en ze heeft een aantal korte verhalen en boeken op haar naam staan. Haar meest recente boek (uit 2020) heet Het Doodschap met als ondertitel De schaduwkrijger. Het is het eerste boek van wat een serie moet worden.

Ik moest grinniken toen ik achter in het boek las dat het idee van Het Doodschap kwam door een tikfout. Omdat Van Dijk en ik beiden scherp zijn op taal, vond ik het grappig om te zien dat een tikfout ook tot inspiratie en een heel boek kan leiden.

Verhaalwereld
Het Doodschap is een organisatie die bestaat uit schaduwkrijgers. Zij brengen zielen over naar de onderwereld en moeten daar het evenwicht bewaren. Via een ingenieus systeem met weegschalen waarop de ziel te zien is als een vlammetje, weet de schaduwkrijger wanneer de volgende ziel gehaald moet worden. Si’denn is zo’n schaduwkrijger en hij doet zijn werk uitstekend, totdat hij Ranah ontmoet, een puber die als Zilveren Loper in de leer is bij haar vader. Zij leert rechtstreeks contact te maken met haar voorouders en andere overleden zielen en vormt zo een tegenhanger van de schaduwkrijgers.

Door de rivaliteit (in een grijs verleden ontstaan) tussen deze twee groeperingen, wordt Ranahs vader opgepakt en ter dood veroordeeld. Ranah wil hem redden en veroorzaakt door haar onwetendheid een hoop problemen.

Daartussendoor lezen we het verhaal van Rorrick, die door het Doodschap is opgeëist om schaduwkrijger te worden. Reden: zijn overleden schoonzusje is teruggehaald uit de dood en het evenwicht eist nou eenmaal een leven voor een leven. Via Rorrick leren we meer over deze duistere hoeders van de dood.

Personages
In elk hoofdstuk komen de drie hoofdpersonages steeds op dezelfde manier aan bod: Ranah, Rorrick en Si’denn. Het geeft houvast en biedt later in het boek een aangename afwisseling die spanning opbouwt. Uiteindelijk komen de verhaallijnen bij elkaar en weeft het verhaal zich via de drie perspectieven verder tot een einde met een twist.

Van Dijk zet sterke personages neer met elk een eigen stem en eigen verhaal. Aan Ranah had ik bijvoorbeeld meteen een hekel met haar typische puberale gedrag en haar idee dat ze een slachtoffer is. Ze ontwikkelt zich gelukkig wel en wordt daardoor beter verteerbaar, al kan ze nog steeds een pets om haar oren gebruiken vanwege alle problemen die ze veroorzaakt.

Rorrick daarentegen sloot ik meteen in mijn hart. Hij maakt als kind van een jaar of zeven de dood van zijn schoonzusje mee en bekijkt dat vanuit zijn kindperspectief met een groot vraagteken boven zijn hoofd. Als hij door het Doodschap wordt opgeëist omdat het schoonzusje is teruggehaald, kun je niet anders dan met hem meeleven en hopen dat zijn leven een positieve draai krijgt.

Si’denn is interessant omdat hij een voorbeeldige schaduwkrijger is, maar toch gaat twijfelen aan het hele hoe en waarom van het Doodschap.

Ik ben veel gewend wat leeswerk betreft dus het is een prestatie om mij op deze manier te laten meeleven met de personages.

Stijl
Van Dijks schrijfstijl is toegankelijk, bij vlagen ietwat kinderlijk, maar zeer geschikt voor de doelgroep: young adult.

Door de strakke afwisseling van de hoofdpersonages ga je op een gegeven moment de stem van het personage horen. Dat is knap gedaan.

Waar ik wel moeite mee had, was dat er wel erg vaak wordt verteld wat er met het lichaam van de personages gebeurt. Op elke pagina draait er zich wel een maag om, klopt er een hart in iemands slapen, tintelen er vingers, kriebelen er rillingen over een rug of kolkt, woedt of wervelt er wel een of andere emotie door een of ander lichaamsdeel. Dat mag wel een tandje minder. Want op de momenten dat die ervaringen echt belangrijk zijn (bijvoorbeeld bij het leren van magie), lees je eroverheen. Bovendien halen deze beschrijvingen de vaart uit het verhaal.

Een tweede punt waar Van Dijk op zou kunnen letten is het gebruik van vergelijkingen. Voorbeeld: “Woede kolkte als een verstikkend, kleverig teer vanuit haar onderbuik omhoog.” Afgezien van het feit dat de vergelijking behoorlijk overdreven is in de gegeven situatie (het lukte Ranah niet om een opdracht van haar moeder uit te voeren), schuurt het. Wat mij betreft klopt de vergelijking niet omdat iets wat kleverig is niet kan kolken, maar afgezien daarvan geeft de vergelijking geen goed beeld. Ze is te ver doorgedacht, alsof Van Dijk per se de clichés wilde vermijden.

Verder speelt de wereld zich af in een tijdperk waar geen elektriciteit is. Om dan te lezen dat het “leek alsof er een knop in zijn hoofd werd omgezet”, vind ik jammer.

Conclusie
Afgezien van de stilistische verbeterpunten is Het Doodschap een strak opgezet boek met een intrigerende verhaallijn en sterke personages. Van Dijk schreef hiermee een voorbeeldige en toegankelijke fantasy voor een youngadultpubliek. Ik ben benieuwd naar deel 2.
In Memoriam Christopher Priest (1943-2024)
Geboren te Cheadle, Cheshire. Christopher McKenzie Priest was een Britse romanschrijver en sciencefictionschrijver. Als kind bracht Priest enige tijd op vakantie door in het Engelse graafschap Dorset. Hier verkende hij het oude heuvelfort van Maiden Castle, vlakbij Dorchester, dat hij later zou gebruiken als locatie voor de roman A Dream of Wessex. Toen hij veertien was, was The Complete Short Stories of H.G. Wells een van zijn vaste boeken op school. Na zijn recente verleden, kreunend en worstelend met Jane Austen, George Eliot, enz., leek Wells een verademing. Het was het eerste vaste boek dat hij in één ruk uitlas en waarvan hij voelde dat het hem rechtstreeks aansprak. Hij wilde het niet teruggeven! Een paar jaar later kwam hij The War of the Worlds tegen en vervolgens The Time Machine. Sindsdien heeft hij veel van zijn latere boeken gelezen. Hij begon kort na het verlaten van school met schrijven en was vanaf 1968 fulltime freelanceschrijver. Na de school vertrok hij naar Londen, waar hij er negen jaar over deed om te ontdekken dat het accountantsvak niet voor hem bestemd was.

Priest's eerste verhaal, The Run, werd gepubliceerd in 1966. Zijn eerste roman, Indoctrinaire, werd in 1970 gepubliceerd door Faber en Faber. Een van zijn vroege romans, The Affirmation, gaat over een getraumatiseerde man, die schijnbaar in een waanwereld terechtkomt waarin hij een lange reis naar een archipel van exotische eilanden beleeft. Deze setting komt voor in veel van korte verhalen van Priest, wat de vraag oproept of de Droomarchipel eigenlijk een fantasie is. De gemoedstoestand die in deze roman wordt geïllustreerd, is vergelijkbaar met die van de psychoanalytische patiënt die waarschijnlijk is voor waanvoorstellingen in The Fifty-Minute Hour van Robert Lindner, of de gemartelde gevangene van Jack London in The Star Rover.

Priest behandelde ook waanvoorstellingen van alternatieve realiteiten in A Dream of Wessex, waarin een groep onderzoekers voor een Brits overheidsproject via een hersenspoeling verbonden is met een hypnosemachine en samen deelneemt aan een denkbeeldige maar zo-echt-als-echte toekomst tijdens een vakantie. eiland voor de kust van het Sovjet-Brittannië.

Zijn latere romans zijn onder meer The Islanders (2011), dat zich afspeelt in de Droomarchipel, en The Adjacent (2013), een sterker verhaal met terugkerende personages. Priest schreef de tie-in -roman bij de David Cronenberg -film eXistenZ uit 1999, die thema's bevat van de romans A Dream of Wessex en The Extremes. Helaas zijn thema's inbegrepen, met onder meer de vraag hoezeer we kunnen vertrouwen op wat wij geloven wat de werkelijkheid is en op onze herinneringen. Zijn boeken verschijnen niet alleen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, maar zijn ook in drieëntwintig talen over de hele wereld vertaald. Zijn meest recente roman, Airside, verscheen in mei 2023.

Priest werd benaderd om verhalen te schrijven voor het 18e en 19e seizoen van Doctor Who. De eerste, Sealed Orders, was een politieke thriller gebaseerd op Gallifrey, in opdracht van scripteditor Douglas Adams; Het werd uiteindelijk uitgesloten vanwege scriptproblemen en vervangen door Warriors' Gate. De tweede, The Enemy Within, werd uiteindelijk ook uitgesloten vanwege scriptproblemen en wat Priest als een beledigende behandeling beschouwde, nadat hem werd gevraagd om het script aan te passen om de dood van Adric op te nemen. Het werd vervangen door Earthshock. Priest werd betaald, terwijl Doctor Who- producer John Nathan-Turner en scripteditor Eric Saward gedwongen werden een excuusbrief te schrijven voor de behandeling van de schrijver.

Een film van zijn roman The Prestige werd verfilmd en in 2006 door Warner Bros uitgebracht en kreeg lovende kritieken. De film ontving twee Academy Award-nominaties en werd geregisseerd door Christopher Nolan. Christian Bale en Hugh Jackman speelden de hoofdrol. De film wordt vaak omschreven als Nolans beste film tot dan toe.

Priest gebruikte de pseudoniemen John Luther Novak en Colin Wedgelock, meestal voor filmromans. Naast de eXistenZ- roman, heeft hij de films Mona Lisa (als John Luther Novak) en Short Circuit (als Colin Wedgelock) geschreven. Priest werkte samen met de Britse sciencefictionauteur David Langford aan verschillende ondernemingen onder de merknaam Ansible.

Als journalist heeft hij artikelen en recensies geschreven voor The Times, de Guardian, de Independent, de New Statesman, The Spectator, de Washington Post en veel verschillende tijdschriften. Priest schreef vanaf 2002 voor The Guardian grotendeels overlijdensberichten van schrijvers als Robert Sheckley, Stanislaw Lem, Jack Williamson, Diana Wynne Jones, John Christopher en nog veel meer.

Priester won vier keer de BSFA-prijs voor de beste roman: in 1974 voor Inverted World; in 1998 voor The Extremes; in 2002 voor The Separation en in 2011 voor The Islanders. Hij won de James Tait Black Memorial Prize voor fictie en de World Fantasy Award voor The Prestige. Priest won in 1979 de BSFA-prijs voor korte fictie voor het korte verhaal Palely Loitering, en werd genomineerd voor de Hugo Awards in de categorieën Beste roman, Beste novelle, Beste novellen en Beste non-fictieboek (deze laatste voor The Book on the Edge of Forever (ook bekend als Last Deadloss Visions)), een verkenning van de ongepubliceerde Last Dangerous Visions-bloemlezing). De Space Machine won de Internationale SF-prijs bij de Ditmar Awards van 1977. De Locus Index voor SF Awards: Ditmar Awards 1977. Priest's essay uit 1979 The Making of the Lesbian Horse geeft een humoristische kijk op de wortels van zijn veelgeprezen roman Inverted World. Hij was eregast op Novacon 9 in 1979, Novacon 30 in 2000, en op de 63e World Science Fiction Convention in 2005. In 1983 werd Priester uitgeroepen tot een van de twintig Granta Best of Young British Novelists. In 1988 won hij de Koerd-Laßwitz-Preis voor The Glamour als Beste Buitenlandse Fictieboek. Christopher Priest was vice-president van de HG Wells Society.

Priester woonde in Devon en later op het eiland Bute, in het westen van Schotland. Hij was van 1981 tot 1987 getrouwd met schrijver Lisa Tuttle, en van 1988 tot 2011 met Leigh Kennedy, met wie hij een tweeling kreeg. Later woonde hij tot zijn dood bij de speculatieve fictieschrijver Nina Allan, nadat hij met Allan getrouwd was. Overleden te Rothesay, Isle of Bute, Schotland, aan de gevolgen van kanker, nadat afgelopen zomer de diagnose kleincellig carcinoom werd gesteld.
Een recensie van De stad van Basalt door Jos Lexmond
Ik weet het… ik ben nog heel erg achter met nog heel veel recensies schrijven, maar toen ik deze gisteren (zaterdag 03-02) ontving en verrast concludeerde, dat het maar negenenzestig pagina’s telde, kreeg ik ineens heel erg veel zin de boel de boel te laten en… dat deed ik. Ik liet alles uit de handen vallen en ging er eens goed voor zitten. Dit moest op een rustige zaterdagavond te doen zijn, toch? En… dat was het!

Vandaag, ook al toevalligerwijs, schreef ik een recensie van het tijdschrift HSF 284 (van het Nederlands Contactcentrum voor Science Fiction), wat ‘Het heil van de wereld’ van Guido Eekhaut bevatte. Als je daar interesse in hebt… hij zal net voor deze recensie geplaatst zijn op de site van het NCSF!

Welaan… De stad van Basalt! Wat me dus heel erg verbaasde was die 69 pagina’s. Geen idee wat het idee was om een boekje van maar 69 pagina’s uit te geven, terwijl je (normaal gesproken) al gauw bij Guido uitkomt bij, van iets tussen de twee-en driehonderd! Heeft het misschien te maken met de korte aandachtsspanne die de jeugd van tegenwoordig heeft? Geen idee! En… het had best wat langer kunnen worden, omdat ik aan het einde wel het idee had, dat er nog wel een vervolg mogelijk was! Hopelijk komt die er nog wel eens, wie zal het zeggen! Maar goed… dit was mijn verbazing, over nu naar mijn bewondering!!!

Fysiek, is er niets mis mee. Sterker nog… ik vind het schitterend!!! Prachtige gebonden uitgave (weliswaar zonder leeslint, maar die vind ik toch maar irritant, dus die mis ik niet), met een prachtige omslagillustratie! Geweldig vormgegeven. Complimenten!!! Zie, indien gewenst, hierboven voor de verklaring van de plaatjes.

Dan: het verhaal! Magnifiek!!! Er wordt geen jaartal genoemd, maar ik vermoed dat het zich omstreeks 1900 afspeelt. Het wordt voornamelijk verteld door de stuurman van het schip De Wanhoop, die op de nacht van 5 op 6 december opdracht krijgt van de oude kapitein Spriet, om een bemanning bij elkaar te zoeken voor een expeditie, waarvan het doel en de bestemming ongewis zijn. De bemanning wordt gevonden en enkele uren later vertrekt De Wanhoop al! Buiten de kapitein en de bemanning zijn er ook nog drie onderzoekers van de universiteit aan boord. Zoals gezegd… een magnifiek avontuur begint, dat meer dan boeit en wat mij betreft, veel te kort is. Maar… dat had ik al gezegd!

Ik popel om er jullie er nog meer over te vertellen, maar doe het toch maar niet. Zelf lezen en er je eigen mening over vormen, waar ik dan uiteraard, meer dan benieuwd naar ben. Dus… gewoon aanschaffen, er een mooie recensie over schrijven en die plaatsen waar ik hem kan vinden! Veel plezier!!!