Geboren te Brugge, West-Vlaanderen. Geert Setola is een Vlaamse grafisch en illustratief ontwerper, vrij kunstenaar en fotograaf, als dichter en essayist. Geboren in de schoot van een familie die voor een belangrijk deel bestond uit Europese immigranten – of ‘inwijkelingen’, zoals de Vlamingen zeggen. Zijn grootvader was de zoon van een Napolitaan en zijn grootmoeder kwam uit Düsseldorf. Zijn vader, Albert Setola, ging begin jaren dertig van de vorige eeuw op voorspraak van een Duitse oom, een kunstschilder en gevierd museaal copiist, studeren aan de goed bekend staande Kunstakademie Düsseldorf. Na zijn studie, terug in Brugge, opende Albert zijn eigen atelier en ging aan de slag als decorontwerper, kunstschilder, beeldhouwer, illustrator, grafisch ontwerper en fotograaf. Daarnaast gaf hij les aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten Brugge en schreef en illustreerde hij romans en kinderboeken. Het beroep van grafisch ontwerper stond nog in de kinderschoenen en een academieopleiding was in die tijd zonder meer generalistisch. Ideaal voor een multitalent als Albert.
Geert zelf volgde in Brugge de Grieks-Latijnse Humaniora (gymnasium A) en wilde daarna gaan studeren voor tolk/vertaler. De opleiding daarvoor bleek echter voor een niet gering deel te bestaan uit vakken als secretariaat, boekhouding en administratie en dat spoorde werkelijk niet met het brede artistieke referentiekader waarin hij was opgegroeid en dat hem eigen zou blijven. Voor zichzelf zag hij een tijdlang een toekomst in de muziek en in de letteren. Maar in het atelier van zijn vader stond ook een boekdrukpers met bijbehorende loden letters. Voornamelijk schreeflozen, omdat zijn vader daar de voorkeur aan gaf – lettertypes als de Helvetica, de Folio en de Annonce. Uiteindelijk besloot hij in 1963, toen hij achttien was, te gaan studeren aan het Hoger Instituut Sint Lucas in Brussel in de richtingen vrije en toegepaste grafiek. Tijdens zijn studie drukte hij op de pers van zijn vader zelfontworpen uitnodigingen en programma’s voor de Beursschouwburg in Brussel. Zoals de naam van de opleiding al aangaf was het in feite een klassieke opleiding voor illustrator met daarbij enige aandacht voor typografie.
Intussen zag Geert in Nederland, Duitsland en Engeland interessantere ontwikkelingen op het gebied van grafisch ontwerpen en typografie en begon fanatiek aan een vorm van zelfstudie. Hij kocht boeken bij The English Bookshop in Brussel uit de toenmalige Studio Vista reeks, zoals het Graphics Handbook van Ken Garland en Typography: Basic Principles van John Lewis. Maar ook vooruitstrevende tijdschriften zoals het Duitse Twen, vormgegeven door de legendarische Willy Fleckhaus, en het Engelse Nova met Harri Peccinotti als ontwerper en art director. Twen en Nova waren niet alleen op het gebied van vormgeving toonaangevende bladen maar speelden ook een grote rol in de studenten- en jongerenbeweging die in 1968 zou resulteren in de studentenopstand in Parijs. Artikelen over homoseksualiteit, seksuele bevrijding, de pil, mode, muziek, boeken, cultuur en politiek werden vormgegeven in een vernieuwende opmaak en typografie, met fotografie die zich duidelijk distantieerde van de glamourfotografie in de mainstreambladen. Het logo van Twen was gezet uit de breedvette Annonce en ook dat was voor Geert een déjà vu: oefenmateriaal uit het atelier van zijn vader.
Zoals eerder vermeld was Océ in Venlo een van de eerste opdrachtgevers van Geert. De samenwerking met Baer Cornet bij het maken van illustraties en omslagen voor de jaarverslagen van Océ groeide uit tot een creatieve vriendschap. Mede hierdoor kon Geert herhaaldelijk vrij experimenteren in die opdrachten. In 2006 ging Océ over in handen van Canon en daarmee was Océ als opdrachtgever verleden tijd
Een belangrijke opdrachtgever voor Geert was het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds in Heerlen, waarvoor hij in 1996 begon te werken. Naast boeken over het beleggingsbeleid van ABP en van de algemene pensioengroep APG gaf hij gedurende 16 jaar als art director, ontwerper en illustrator vorm aan ABP Wereld en ABP World, opiniebladen van ABP.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en door zijn contacten in de theaterwereld pikte Geert in 2003 ook zijn jeugdliefde voor het creëren van muzikaal werk op, waarbij hij als librettist-ontwerper samenwerkte met componisten uit het hedendaags muziektheater. De theaterstukken zijn soms meertalig of worden in meerdere talen opgevoerd en daarbij kan Geert ook zijn gevoel voor taal inzetten, naast het grafisch ontwerp voor het betreffende stuk. En zo komt sindsdien bijna jaarlijks een nieuw theaterstuk tot stand.
Woont en werkt momenteel met zijn vrouw Monique in Oirsbeek