Fandata

De Bibliografie van het Fantastische.
Welkom bij Fandata... DE site die informatie verstrekt over de in de Nederlandse taal uitgegeven Fantastiek (ofwel Sciencefiction, Fantasy & Horror), voor welke leeftijdscategorie dan ook! We pretenderen niet compleet te zijn, maar wel de compleetste. Dat kan haast ook niet anders. We zijn er al dik veertig jaar mee bezig. Er blijft echter nog heel erg veel om te ontdekken en onderzoeken en daar blijven we enthousiast en meer dan ijverig mee bezig! Mis je iets, bijvoorbeeld over je eigen verhalen... deel dat dan met ons, zodat we dan weer een stukje completer zijn. Veel plezier!!!

EdgeZero 2020. Recensie van Jos Lexmond
Buiten de jaarlijkse bundels als Ganymedes, de verhalenwedstrijd bundel van Godijn Publishing en Verhalenvertellers van Uitgeverij Macc, kijk ik altijd uit naar de nieuwe uitgave van EdgeZero. Deze bundel bevat zo’n beetje de puik van de Nederlandstalige verschenen in wat voor medium dan ook (en ook dus in hier eerdergenoemde anthologieën). Als ik mezelf naga, dan heb ik er een behoorlijk aantal al van gelezen, maar ook een behoorlijk aantal niet. Waarom niet? Omdat ze net buiten de boot vielen bij verhalenwedstrijden bijvoorbeeld, of dat ze in obscure (of minder obscure) tijdschriften verschenen zijn, die aan mijn aandacht ontsnapten, of omdat ze een plek behaalden in verhalenwedstrijden, die geen publicaties (of waarvan ik het bestaan niet wist) deden van de beste verhalen, of wat voor reden dan ook. Wat deze bundel eigenlijk is? Je zou het een verhalenwedstrijd kunnen noemen voor beste verhalen welke geschreven en op de een of andere manier (on)gepubliceerd werden in 2020. Ze werden door de auteurs ingezonden en beoordeeld door een jury en daarna nogmaals. En uiteindelijk werd door lezers De EdgeZero Award 2020 bepaald. Er werden 165 verhalen van 64 auteurs ingezonden en ‘Pake Pollok’ door Joost Uitdehaag, won die EdgeZero Award 2020. Dat moet dan dus wel het allerbeste verhaal van 2020 zijn. Dat kan haast niet anders.

Afijn... het wordt tijd de verhalen eens nader te bezien.

Frank Roger – ‘Uit de bocht gescheurd’ (SF)
Al eerder gelezen in HSF 272. Hilarisch SF-verhaal over neergestorte vliegtuigen en ook weer niet. Dit soort verhalen kan alleen Frank Roger vertellen. Prima opening!

Wouter van Gorp – ‘Tussen Hemel en Zand’(SF)
Behaalde de 7e plaats in de Waterloper verhalenwedstrijd, bij mijn weten niet eerder gepubliceerd. Een schrale toekomst, zonder toekomst, op Gliese 876d. Vergeten door de aarde. Prachtig, maar somber verhaal. Zonder EdgeZero in de vergetelheid geraakt? Schande!!!

Django Mathijssen & Anaïd Haen – ‘Niet Hitler...’ (SF)
Geen verschijningsinfo van dit verhaal in EdgeZero. Maar wel een fascinerend SF-verhaal over hoe te leven in een wereld waarin het heden constant veranderd door Jan en Allemans tijdreizen. Niet te doen en daardoor geweldig!!!

Roderick Leeuwenhart & Tais Teng - ‘Een aria in het Huis der Stilte en andere opera’s’
(SF) Verhaal in het nachtland van William Hope Hodgson. Gelezen in ‘Eindtijden in de polder’, waarover ik in de recensie schreef: De muziek van de verbeelding, je moet het voelen! Het was een genot om het nogmaals tot me te kunnen nemen!!!

Esther Wagenaar – ‘Onvoltooid’. (HO)
Zou volgens EdgeZero eerder in ‘Voorbij de storm’ moeten staan. Maar daarin zie ik de titel ‘Niemandsland’ staan. Hoe dan ook... een horror met een entiteit die mensen nodig heeft om te overleven.

Rob Geukens – ‘De Jagers en het smalle huis’ (HO)
Een verhaal dat eerder verscheen in ‘Ganymedes 20’ waarover in destijds schreef: Alleen het lezen al, verkilt je hart. Nu schreef ik: Eens ben je er klaar mee!!!

Guido Eekhaut – ‘Een tijdelijk probleem’ (SF)
Verscheen ook eerder in ‘Ganymedes 20’. Ik schreef toen: Geweldig origineel tijdreisverhaal. Nu ietsje meer tekst: Fascinerend tijdreisverhaal. Het doel is reparaties in de tijd te doen in het verleden, maar of dat het gewenste effect heeft in het heden en/of toekomst? Leuk!!!

Debby Willems – ‘Kinder Surprise’ (SF)
Eerder verschenen in HSF 272. Toen recenseerde ik nog geen tijdschriften, maar nu... De ultieme kinderwens van een homostel wordt bewaarheid, maar... een huiveringwekkend keuze moet gemaakt worden. Meer dan terechte opname!!!

Michael Blommaert & Mike Jansen – ‘De Incunabel van Asgard’ (FA)
Dit vind ik toch een beetje de zaak belazeren. Het verhaal verscheen eerder in: ‘Erfzondaars’ in 2016 en ondanks de publicatie op Fantasize in 2020 vind ik het verhaal niet echt in deze bundel thuishoren. Bovendien verscheen het in 2016 alleen onder Michael Blommaert zijn naam en nu als een verhaal van Michael Blommaert & Mike Jansen. Een fout in Fandata? Of niet? Hoe dan ook... het verhaal is prima, al valt het einde een klein beetje tegen.

Mark Groenen – ‘Hildernisse: een documentaire’ (HO)
Wat mij betreft is Mark Groenen een van de aanstormende talenten waar de achterflap aan refereert! Niet eerder gelezen, maar het verscheen in de wedstrijdverhalenbundel ‘Een zwarte roos op het plein’, die ik dus duidelijk gemist heb. Het behaalde de tweede plaats in de wedstrijd.

Roelof Goudriaan & Tais Teng – ‘Muizenoortjes en tiara’s’ (FA)
Eerder verschenen in Wonderwaan 51. Zo zoet dat het glazuur spontaan van je tanden springt. Een overdaad aan Disney, wat fascineert omdat het alsmaar doorgaat.

Sigrid Lensen-Damen – ‘De Nonnen van het Halve Gezicht’ (SF)
Maar het had net zo goed horror kunnen zijn. Gruwelijk in details, maar prachtig in uitvoering. Nederland wat is er van U geworden. Gepubliceerd in online tijdschrift ‘De Optimist’ en daardoor niet eerder gelezen.

Kelly van de Laan – ‘Zwanenzang’ (SF)
Prachtverhaal dat 19e werd in de Harland Awards van 2020. Zo jammer dat het nergens gepubliceerd werd (voor zover ik weet dan). Waarom missen we zoveel moois. We mogen ons gelukkig prijzen dat we het nu wel kunnen lezen.

Jaap Boekestein – ‘Regatta van Duizend Glinsterende Kathedralen’ (SF)
Het eerste verhaal van de galactische speurder Sergio Wilhelm Wang-von Luhfthofen. Dolle en vooral kosmische klucht met zeer Vanciaanse beelden en belevenissen. Sergio is een bedreven schelm en de vondsten in dit verhaal zijn rijk en veelvuldig. Het behaalde de vierde plaats bij de Harland Awards en verscheen in een e-pub uitgave met de vijf beste verhalen van de Harland Awards. Het behaalde de 2e plaats in de EdgeZero Award 2020. Voldoende bewijs van genialiteit. Waarom verschijnt er nooit een gewone bundel met de beste Harland Awards verhalen. We missen zo zoveel moois!!!

Hay van den Munckhof – ‘Te lang’ (SF)
Verscheen eerder in ‘Voorbij de storm’. Kort, droevig en dystopisch, maar er is zeker nog hoop én... liefde op het eerste gezicht.

Jan J.B. Kuipers – ‘Dochters van de Aardstroom’ (SF)
Verscheen eerder in ‘Eindtijden in de polder’. Werkelijk en waar, alles wat een dubieuze toekomst lijkt te zijn. Poeder uit een grabbelton. De toekomst is alleen vandaag.

Tais Teng – ‘Een winterlied voor trol en langeleik (FA)
Verscheen eerder in Wonderwaan 50. Een verhaal als een conversatie. Als een hilarische conversatie, mag ik wel zeggen. Zo worden er niet veel geschapen.

Paul Harland & Mike Jansen – ‘Retrometheus’ (SF)
Prachtig verhaal, daar niet van, maar ook dit vind ik toch wel een beetje de zaak belazeren. Het is oorspronkelijk verschenen in 1991 en won de King Kong Award in 1992 (waar blijft de tijd). Ondanks de her-publicatie op Fantasize is het niet echt aan de orde om te publiceren in deze versie van EdgeZero. Het is geen verhaal uit 2020. Maar... in een waanzinnige RETRO versie van EdgeZero, zou het zeker een leading roll verdienen!!!

Johan Klein Haneveld – ‘Het paradijs gevonden’ (SF)
Eerder verschenen in ‘Eindtijden in de polder’. Ik schreef toen: Vooruit naar vroeger dagen. Maar nu: Aangepaste figuren optrekkend als een los-vaste groep. Niemand vertrouwt de ander. Hoe te overleven?

Joost Uitdehaag – ‘Pake Pollok’ (SF)
Geschreven voor de LS/Castlefest fantasy schrijfwedstrijd, maar haalde de shortlist niet. Hoe kan dan dit verhaal dan de EdgeZero Award 2020 winnen??? Wie zat daar in de jury? Voordat bekend werd dat ‘Pake Pollok’ EdgeZero Award 2020 gewonnen had, schreef ik als mijn commentaar: Dystopischer dan dit, krijg je ze waarschijnlijk niet. Een grauw en somber nabij toekomstbeeld, met een klein beetje hoop aan de einder. Een van de beste verhalen van deze anthologie!!! Alsof ik het toen al wist...

Maarten Luikhoven – ‘Mirage’ (FA)
Prachtverhaal. Vreemd dat het de bundel ‘Nevelkinderen’ van Godijn blijkbaar net niet haalde.

Tais Teng & Jaap Boekestein – ‘De Vulkaantemmers van Hoog-Holland’ (SF)
Verscheen eerder in ‘Voorbij de storm’. Ik schreef toen onder andere: Een luchtige kijk op een wrange toekomst met een inventiviteit waar je U tegen zegt. Ik wil er nu nog aan toevoegen: Ziltpunk rules, yeah. A joy forever!!!

Wendy Torenvliet – ‘Rouw in 3D’ (SF)
Eerder verschenen in Fantastische Vertellingen 55. Toen recenseerde ik nog geen tijdschriften, maar ik zeg er nu over: SF, maar ook gruwelijke horror. Ik weet eigenlijk niet wat de overhand heeft. Maar wat maakt het uit... het is waanzinnig goed!!!

Mike Jansen – ‘De put, de weg en de sterren’ (SF)
Keiharde SF, waar ik heel erg weg van ben én een daverende afsluiting van deze dikke EdgeZero anthologie, met de beste verhalen van 2020.

Wat ik over de diverse verhalen te vertellen had... het was een genot de verhalen in deze bundel te (her)lezen. Je kunt er mij zonder gevaar voor wakker maken. Er waren wat mij betreft veel te veel verhalen die voor het grote publiek onbereikbaar waren. We kunnen er Mike Jansen niet genoeg voor danken dat deze verhalen alsnog voor het grote publiek beschikbaar kwamen. Deze versie van EdgeZero had de meeste pagina’s van de vijf eerdere versies. Wat mij betreft, mag de versie van 2021 NOG VEEL meer pagina’s tellen. Nog een laatste tip (of suggestie).. misschien is het toch het overwegen waard, om inderdaad een Retro uitgave van EdgeZero te maken. Dus bijvoorbeeld halverwege dit jaar: EdgeZero. De beste Nederlandse genreverhalen uit 2014 en dan gewoon tegen het einde van 2022: EdgeZero. De beste Nederlandse genreverhalen uit 2021. En dan dat jaar erna, gewoon een uitgave terug in de tijd (2013) erbij doen. Lijkt me schitterend!!! Kunnen we nog decades mee vooruit! Go Mike!!!
Eddy C. Bertin, Een meester in Sciencefiction en Horror uit België
Geboren in Hamburg-Altona, Duitsland. Eddy Charly Bertin. Vlaming. Zoon van een Belgische vader en Duitse moeder. Studeerde handel en talen. Woonde het grootste gedeelte van zijn leven in Gentbrugge in het Dunwich House. Wilde aanvankelijk tekenaar worden en schreef alleen maar fantastische verhalen om ze van illustraties te kunnen voorzien. Later raakte het tekenwerk geheel op de achtergrond, in tegenstelling tot de verhalen.

Door het gebrek aan belangstelling door Nederlandse en Belgische uitgeverijen begon hij zijn werk in het Engels te vertalen voor de Britse en Amerikaanse markt. In 1967 werden in één en dezelfde maand twee verhalen werden geaccepteerd, het SF-verhaal ‘The City, Dying’ en de gruwelstory ‘The Whispering Horror’, verschenen in ‘New Writings in SF’ en ‘Pan Books of Horror’. Daarna verschenen ook diverse bundels met SF- en horrorverhalen in het Nederlands.

Won diverse prijsen, waaronder: De Sfan-Award 1972, De Europe SF-Special, de Euroconprijs en de Beneluxcon Award in 1978. Won samen met Bob van Laerhoven in 1976 de verhalenwedstrijd van Sfan en het NCSF met het verhaal ‘Brand liefje, ik brand en er is niemand om mij te blussen’. Uitgever en co-uitgever van de fanzines ‘Cerberus’, ‘Nachtmerrie’, ‘SF Gids’, ‘Utopia’ (niet te verwarren met de gelijknamige pulpreeks van uitgeverij De Schorpioen), ‘Vleermuisserie’ en diverse Engelstalige fanzines.

Zijn bekendste verhalencylus speelde zich af in het Membraan-universum: ‘een toekomstige geschiedenis van de mens in de ruimte van 1985 tot 3666, een tachtigtal verhalen, gedichten, liederen en diverse teksten.’ Begon zich in de jaren tachtig meer op het schrijven van kinderboeken toe te leggen. Was lid van het Griezelgenootschap. Gestorven aan de complicaties van een hartaanval op een vakantie op Kreta.
Robin Hobb, De Geheimen van de Nar. Recensie van Jos Lexmond
Robin Hobb, of eigenlijk Megan Lindholm schrijvend als Robin Hobb, begint voor mij steeds meer een fenomeen te worden. Velen scharen het onder Fantasy, maar hoe meer boeken ik lees en hoe meer trilogieën er verschijnen, hoe meer ik denk dat de bron Sciencefiction is. Ik heb zo’n idee dat de wereld van de Zes Hertogdommen en de Wilde Regenlanden duizenden jaren gekoloniseerd is door de aarde (zoiets als in Ann McCaffrey’s Pern) die er schitterende steden met adembenemende technische hoogstandjes (zijn de Vermogenszuilen gewoon geen materiezenders?) gebouwd hebben en misschien ook wel de draken ontworpen hebben. Met welke doel en intentie… ik weet het niet. Als je de Kronieken van de Wilde Regenlanden leest die vooraf gingen aan de Boeken van Fitz en de Nar, raakt je daar steeds meer van overtuigd. Draaf ik nu een beetje door? Misschien wel. Misschien is het ook wel de oude SF liefhebber die een beetje aan wishful thinking doet. Maar toch… het zou zomaar kunnen.

Het is wel zo dat Robin Hobb met elke nieuwe trilogie die ze begint in deze fascinerende wereld een nieuw venster opent om met een ander aspect van de wereld kennis te maken en met elk boek in de trilogie dat venster steeds wat meer opent en ons een wijdere blik geeft op haar schepping.

Het enige wat je misschien als nadeel mag ervaren is de traagheid waarmee het verhaal verteld wordt. Langzaam meanderend wordt je meegevoerd over de rivier van gebeurtenissen en nergens zal Hobb verleidt worden om zich te haasten, om het verhaal op te stuwen zodat je het bijna niet meer houdt van de onderhuidse spanning om door en door en door te lezen tot je de laatste pagina gehad hebt en het boek zuchtend en smachtend naar het volgende deel weglegt. Dat van het zuchten en smachten naar het volgend verhaal dat klopt wel, maar verder wordt het verhaal rustig verteld en neemt Hobb alle tijd om alle details nauwgezet op papier te zetten. Ik hoop maar dat er eens duidelijkheid komt waar de Ouderen vandaan komen en waarom ze gedaan hebben wat ze gedaan hebben voordat ik het loodje legt of voordat Robin Hobb het loodje legt (ze is tenslotte ook al 63). Het zou eeuwig zonde zijn het niet te weten na zoveel verhalen, zo eindeloos veel woorden.

Nou… genoeg gefilosofeer. Het was jammer dat ik het eerste deel in deze trilogie niet had toegezonden had gekregen en nu het tweede deel wel. Het eerste heb dus alsnog in de bibliotheek gescoord. Ik heb er een hekel aan een tweede deel te beginnen als ik niet weet war het eerste over ging. Dat eerste ging dus grotendeels over de geboorte en jeugd van Bij, de dochter van Tom Dassenkop (ofwel Fitz Chevalric) en Mollie en het speelt zich tien jaar af na de gebeurtenissen in de Trilogie De Boeken van de Nar. Ook komt Tom Dassenkop de Nar weer tegen.

De Geheimen van de Nar gaan door waar het eerste boek ophield. Tom Dassenkop, wordt in volle eer en glorie herstelt als Prins FitzChevalric en je zou verwachten dat Fitz te vuur en te zwaard uit zou rijden om zijn dochter en Schuw (of Schijn) uit de klauwen van de ontvoerders te redden, maar niets is minder waar. Hij heeft rekening te houden Chade die wezenloos uit de Vermogenszuilen is gekomen, het herstel van de Nar van alle zijn martelingen dat maar langzaam opschiet en het reilen en zeilen van het koninkrijk dat meer van hem eist dan dat hij zelf toe wil geven. En buiten dat alles… waar zijn de ontvoerders van Bij. Ze zijn spoorloos. Maar als ze dan eindelijk opduiken neemt Fitz zijn kans en gaat in de aanval. Maar komt hij op tijd…

Dat is de vraag en ik beantwoord hem niet. Ik heb een dikke 1400 pagina’s leesplezier achter de rug en ik wil meer. Veel meer. Ik vrees toch dat we nog even moeten wachten. Assasin’s Fate is de Engelse titel voor het derde deel en het staat gepland in juli dit jaar te verschijnen. Dan moeten wij nog even wachten op de vertaling. Nog even geduld oefenen dus. Het zal niet meevallen.