Geboren te Haarlem, Noord-Holland. Annemarie van der Eem is een Nederlandse kinderboekenauteur. Als kind was De Gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren haar lievelingsboek. En alles van Roald Dahl! Lampje van Annet Schaap is een boek van nu dat ze heel mooi vind. Al op de basisschool vond ze schrijven het allerleukst om te doen. Wist je dat ze een schriftje met opstellen uit groep 7 heb bewaard? Daarin schreef juf Van Buren bij haar verhalen: ‘Jij moet later schrijver worden.’ Dat is gelukt! Na haar studie Geschiedenis ging ze werken als hockeyjournalist. Daarvoor reisde ze de hele wereld over. Van het WK in Australië tot de Olympische Spelen in Griekenland. Ook voor de KNVB reisde ze de hele wereld over, maar dan als persvoorlichter. Zo was ze met de voetballers van Jong Oranje op twee EK’s en de Olympische Spelen in China.
Met haar tekstbureau Woordwijf schrijft ze voor allerlei bedrijven en organisaties. Bijvoorbeeld voor een tassenmerk, Spieren voor Spieren en zorgorganisaties. Dus ze interviewt ook weleens kinderen met een spierziekte of een 92-jarige opa en de ene keer moet ze Klaas Jan Huntelaar interviewen, de andere keer de directeur van een kattenvoerfabriek.
Ze kende een knallend kinderboekendebuut met Ik wil een leeuw! Dit prentenboek, waarvoor Mark Janssen de illustraties maakte, is inmiddels vele drukken en tien vertalingen verder. Annemaries tweede prentenboek bij Lemniscaat is De fantastische vijf, met illustraties van Dorien Brouwers. Dit boek is een kleurrijke ode aan de opmerkzaamheid en fantasie van kinderen. Voor de leeftijd 7-12 jaar heeft Annemarie meerdere sportboeken geschreven. De driedelige hockey- en voetbalserie De Berries staat inmiddels in heel wat schoolbibliotheken. Daarnaast schreef Annemarie in opdracht van twee Twentse profvoetballers Wout & Maud: het geheim van de trainer. In dit voetbalboek zijn vriendschap en diversiteit belangrijke thema's. En haar nieuwste project is de serie FC UFO, populair bij de middenbouw. Wat gebeurt er als er ineens een alien in de je voetbalteam zit?
Ze heeft heel fanatiek gehockeyd in de Hoofdklasse. Verder keepte ze in alle nationale jeugdelftallen. Met Jong Oranje werd ze zelfs wereldkampioen in Zuid-Korea. Ook heeft ze jarenlang gevoetbald. (Niet doorvertellen, maar dat kon ze voor geen meter.) Nu padelt ze samen met haar oude hockeyvriendinnen.
