Geboren te Amsterdam, Noord-Holland. Basje Boer is een Nederlandse schrijver, tekstschrijver en filmessayist. Studeerde van 1997 tot 2003 fotografie aan de Rietveld Academie en nam deel aan verschillende groepstentoonstellingen. Ze maakt deel uit van de redactie van de Filmkrant.
Van haar verschenen de romans Bermuda (2016, Nijgh & Van Ditmar), Nulversie (2019, Nijgh & Van Ditmar) en de verhalenbundel Kiestoon (2006, De Arbeiderspers). In 2022 verscheen haar eerste essaybundel, over film, feminisme, popcultuur en de male gaze: Pose - Over hoe we kijken en wie we spelen. Pose werd genomineerd voor de Jan Hanlo Essayprijs 2023 en de Louis Hartlooper Prijs 2023.
Voor Das Mag en De Groene Amsterdammer stelde Boer de essaybundel Jeugd in opstand - De dwarse leeslijst (2022) samen. Ze leverde bijdragen aan de bundels Wolf (2019, Atlas Contact), De nieuwe feministische leeslijst (2019, Das Mag) Meer Oost, Vrouwen schrijven niet met hun tieten en Handboek voor een optimistisch leven. Haar essays verschenen o.a. in De Gids, De Witte Raaf en op DIG. Ze schrijft over film en (pop)cultuur voor o.a. De Groene Amsterdammer en maakt deel uit van de redactie van de Filmkrant. Haar korte verhalen werden o.a. gepubliceerd in De Gids, Hollands Maandblad, De Revisor en Tirade.
Ook werkte ze als schrijver samen met beeldend kunstenaars Ruth van Beek, Marleen Sleeuwits, Mariken Wessels, Anneke Hymmen & Kumi Hiroi en Martine Stig. Ze nam deel aan residencies in Kunsthuis SYB (Beesterzwaag) en aan de Jan van Eyck Academie (Maastricht).
Ze organiseert en presenteert programma's en geeft regelmatig lezingen en inleidingen bij filmvertoningen. Ze maakt ook muziek. Ze zingt en schrijft nummers. Misschien dat ze dat in een ander leven zou hebben gedaan. Of... ze gaat het in dit leven nog doen.