Geboren te Brooklyn, New York, New York City. Robert William Chambers was een Amerikaanse kunstenaar en schrijver van fictie. Hij was de zoon van William P. Chambers (1827-1911), een bedrijfs- en faillissementsadvocaat, en Caroline Smith Boughton (1842-1913). Zijn ouders leerden elkaar kennen toen zijn moeder twaalf jaar oud was en William P. stage liep bij haar vader, Joseph Boughton, een vooraanstaande bedrijfsjurist. Uiteindelijk vormden de twee het advocatenkantoor Chambers en Boughton, dat zelfs na de dood van Joseph in 1861 bleef bloeien. Zijn broer was de architect Walter Boughton Chambers. Chambers volgde eerst zijn opleiding aan het Brooklyn Polytechnic Institute en ging toen rond zijn twintigste naar de Art Students' League, waar de kunstenaar Charles Dana Gibson een medestudent was. Chambers studeerde van 1886 tot 1893 in Parijs aan de École des Beaux-Arts en de Académie Julian, en zijn werk werd al in 1889 op de Salon tentoongesteld. Bij zijn terugkeer in New York slaagde hij erin zijn illustraties te verkopen aan Life, Truth, en Vogue- tijdschriften. Vervolgens wijdde hij, om onduidelijke redenen, zijn tijd aan het schrijven en produceerde hij zijn eerste roman, ‘In the Quarter’, geschreven in 1887 in München. Zijn beroemdste en misschien meest verdienstelijke werk is ‘The King in Yellow’, een verzameling korte art nouveau-verhalen gepubliceerd in 1895. Dit omvatte verschillende beroemde vreemde korte verhalen die verbonden zijn door het thema van een fictief drama met dezelfde titel, dat maakt degenen die het lezen tot waanzin. EF Bleiler beschreef ‘The King in Yellow’ als een van de belangrijkste werken van Amerikaanse bovennatuurlijke fictie. Het werd ook sterk bewonderd door HP Lovecraft en zijn kring. ‘The King in Yellow’ heeft vele moderne auteurs geïnspireerd, waaronder Karl Edward Wagner, Joseph S. Pulver, Lin Carter, James Blish, Nic Pizzolatto, Michael Cisco, Stephen King , Ann K. Schwader, Robert M. Price, Galad Elflandsson en Charles Stross. Chambers keerde terug naar het vreemde genre in zijn latere verhalenbundels ‘The Maker of Moons’, ‘The Mystery of Choice’ en ‘The Tree of Heaven’, maar geen daarvan leverde hem zoveel succes op als ‘The King in Yellow’. Sommige werken van Chambers bevatten elementen van sciencefiction, zoals ‘In Search of the Unknown en Police!!!’, over een zoöloog die monsters tegenkomt. Chambers' belangrijkste werk van historische fictie was een trilogie van romans die zich afspeelden tijdens de Frans-Pruisische oorlog. Deze romans waren ‘The Red Republic’ (1895, gericht op de Commune van Parijs ), ‘Lorraine’ (1898) en ‘Ashes of Empire’ (1898). Chambers schreef ook ‘Cardigan’ (1901), een historische roman die zich afspeelde bij het uitbreken van de Amerikaanse revolutie. Chambers ging later romantische fictie schrijvende kost te verdienen. Volgens sommige schattingen had Chambers een van de meest succesvolle literaire carrières van zijn periode, zijn latere romans verkochten goed en een handvol behaalde de status van bestseller. Veel van zijn werken werden ook in series gepubliceerd in tijdschriften. Tijdens de Eerste Wereldoorlog schreef Chambers oorlogsavontuurromans en oorlogsverhalen, waarvan sommige een sterke terugkeer naar zijn oude rare stijl lieten zien, zoals 'Marooned in Barbarians’ (1917). Na 1924 wijdde hij zich uitsluitend aan het schrijven van historische fictie. Op 12 juli 1898 trouwde hij met Elsa (Elsie) Vaughn Moller (1872-1939). Ze kregen een zoon, Robert Edward Stuart Chambers (1899-1955) (die soms de naam Robert Husted Chambers gebruikte). Overleden te New York, New York City nadat hij drie dagen eerder een darmoperatie had ondergaan.