(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Geboren te Manhattan, New York City, New York. James Elliott Bama was een Amerikaanse kunstenaar die bekend stond om zijn realistische schilderijen en etsen van westerse onderwerpen. Hij groeide hij op met het kopiëren van de Flash Gordon -strip van Alex Raymond. Hij had zijn eerste professionele verkoop toen hij 15 was, een tekening van Yankee Stadium in de New York Journal-American. Hij studeerde af aan New York's High School of Music and Art en ging bij de Army Air Forces, waar hij werkte als monteur, schilder en instructeur voor lichamelijke opvoeding. Toen hij uit de dienst werd ontslagen, en terug in New York City, studeerde hij tekenen en anatomie aan de Art Students League. Vanaf 1951 was hij 15 jaar illustrator bij Charles E. Cooper Studios in New York. Zijn eerste paperback-omslag was Nelson Nye's ‘A Bullet for Billy the Kid’ (1950). Bama had een 22-jarige carrière als succesvol commercieel kunstenaar en produceerde paperback boekomslagen, filmposters en illustraties voor publicaties als Argosy, The Saturday Evening Post en Reader's Digest, en zijn talrijke klanten waren onder meer het New York Giants voetbalteam, de Baseball en Football Halls of Fame en de Amerikaanse luchtmacht. Beginnend met ‘The Man of Bronze’ (1964), deed hij een krachtige set van 62 covers voor de paperbacks van Doc Savage Bantam Books, waarbij hij vaak Steve Holland, de ster van TV's Flash Gordon (1954-1955), als modelacteur gebruikte. Hij schilderde ook de hoes van de doos voor Aurora 's monstermodelkits, waaronder ‘King Kong’, ‘Frankenstein’, ‘Dracula’ en ‘The Mummy’. In 1964 trouwde hij met Lynne Klepfer, afgestudeerd aan de New York University met een hoofdvak kunstgeschiedenis. Twee jaar later, in juni 1966, trok het paar naar het westen als gasten van kunstenaar Bob Meyers op zijn Circle M-ranch in de buurt van Cody, Wyoming. Meyers had zijn carrière als succesvolle illustrator in Manhattan beëindigd met tijdschriften als True en The Saturday Evening Post om zijn ranch te runnen en te schilderen. Na tegenbezoeken in 1967 verlieten de Bamas New York en verhuisden in september 1968 naar een hut op Meyers' ranch. Bama begon overdag hedendaagse westerse onderwerpen te schilderen terwijl hij 's avonds zijn freelance illustraties maakte. In 1970 werd Bob Meyers vermoord, en zijn weduwe Helen verhuisde van de ranch. De Bamas verhuisden in 1971 naar een huis aan Dunn Creek, Wapiti, 20 mijl buiten Cody. In mei 1971 nam Bama contact op met een New Yorkse dealer, wat hem ertoe bracht de illustratie op te geven en zich volledig te concentreren op het maken van schildersezelschilderijen. In Wapiti bouwden James en Lynne Bama een huis en studio en betrok het toen hun zoon Ben in 1977 werd geboren. Zijn werk is verzameld in 'The Western Art of James Bama' (Bantam Books, 1975) en 'The Art of James Bama' (1993). Brian M. Kane's James 'Bama: American Realist' (Flesk, 2006) heeft een inleiding door Harlan Ellison. Overleden in zijn slaap in zijn huis te Wapiti, Park County, Wyoming.
+
James Elliott Bama, geboren op 28 april 1926 in New York City, was een Amerikaanse kunstenaar die vooral bekend stond om zijn realistische schilderijen, met name in de genres van het Amerikaanse Westen en illustratieve portretten. Op jonge leeftijd ontwikkelde Bama al een opmerkelijk talent voor tekenen en schilderen, wat hem ertoe bracht zijn artistieke roeping te volgen.  
 +
 
 +
Hij begon zijn formele kunstopleiding aan de High School of Music and Art in New York, waar hij zijn vaardigheden verder verfijnde. Later vervolgde hij zijn opleiding aan de prestigieuze Art Students League, waar hij zich verder ontwikkelde en zijn eigen artistieke stijl begon te ontwikkelen.
 +
 
 +
In de jaren 1950 en 1960 begon Bama zijn carrière als illustratieschilder voor verschillende tijdschriften, boekomslagen en reclamecampagnes. Hij ontwikkelde in deze periode een kenmerkende stijl die gekenmerkt werd door realisme en gedetailleerde techniek. Zijn werk viel op door de nauwkeurige weergave van onderwerpen en de levendige atmosfeer die hij wist te creëren.
 +
 
 +
Het was echter in de jaren 1960 dat Bama een beslissende wending nam in zijn carrière. Zijn diepe fascinatie voor het Amerikaanse Westen leidde hem tot het maken van een reeks portretten van Native Americans, cowboys en het rancherleven. Hij verhuisde zelfs naar Wyoming om dichter bij zijn onderwerp te zijn en een dieper begrip te ontwikkelen van de cultuur en het landschap dat hij zo graag schilderde.
 +
 
 +
Bama's realistische en respectvolle benadering van het weergeven van het leven in het Westen maakte hem een van de meest gerespecteerde kunstenaars in zijn genre. Zijn schilderijen brachten de romantiek en het realisme van het Wilde Westen opnieuw tot leven, waarbij hij iconische figuren zoals mountain men, indianen en cowboys meesterlijk vastlegde.
 +
 
 +
Naast zijn werk als schilder verwierf Bama ook bekendheid als coverartiest voor de ''Doc Savage''-paperbackreeks en zijn vele illustraties voor de ''Saturday Evening Post''. Zijn kunstwerken werden tentoongesteld in gerenommeerde galerijen en musea over de hele wereld, waaronder het National Cowboy & Western Heritage Museum.
 +
 
 +
Hoewel hij de illustratieve kunstwereld later achter zich liet, bleef James Bama een invloedrijke figuur in de Amerikaanse realistische kunstgeschiedenis. Zijn vermogen om de geest van het Amerikaanse Westen vast te leggen, gecombineerd met zijn technische bekwaamheid, maken hem een tijdloze kunstenaar wiens nalatenschap voortleeft in zijn vele bewonderaars en in de blijvende invloed van zijn werk. James Bama overleed in zijn slaap in zijn huis in Wapiti, Park County, Wyoming, op 24 april 2022.

Huidige versie van 19 feb 2024 om 19:31

James Elliott Bama, geboren op 28 april 1926 in New York City, was een Amerikaanse kunstenaar die vooral bekend stond om zijn realistische schilderijen, met name in de genres van het Amerikaanse Westen en illustratieve portretten. Op jonge leeftijd ontwikkelde Bama al een opmerkelijk talent voor tekenen en schilderen, wat hem ertoe bracht zijn artistieke roeping te volgen.

Hij begon zijn formele kunstopleiding aan de High School of Music and Art in New York, waar hij zijn vaardigheden verder verfijnde. Later vervolgde hij zijn opleiding aan de prestigieuze Art Students League, waar hij zich verder ontwikkelde en zijn eigen artistieke stijl begon te ontwikkelen.

In de jaren 1950 en 1960 begon Bama zijn carrière als illustratieschilder voor verschillende tijdschriften, boekomslagen en reclamecampagnes. Hij ontwikkelde in deze periode een kenmerkende stijl die gekenmerkt werd door realisme en gedetailleerde techniek. Zijn werk viel op door de nauwkeurige weergave van onderwerpen en de levendige atmosfeer die hij wist te creëren.

Het was echter in de jaren 1960 dat Bama een beslissende wending nam in zijn carrière. Zijn diepe fascinatie voor het Amerikaanse Westen leidde hem tot het maken van een reeks portretten van Native Americans, cowboys en het rancherleven. Hij verhuisde zelfs naar Wyoming om dichter bij zijn onderwerp te zijn en een dieper begrip te ontwikkelen van de cultuur en het landschap dat hij zo graag schilderde.

Bama's realistische en respectvolle benadering van het weergeven van het leven in het Westen maakte hem een van de meest gerespecteerde kunstenaars in zijn genre. Zijn schilderijen brachten de romantiek en het realisme van het Wilde Westen opnieuw tot leven, waarbij hij iconische figuren zoals mountain men, indianen en cowboys meesterlijk vastlegde.

Naast zijn werk als schilder verwierf Bama ook bekendheid als coverartiest voor de Doc Savage-paperbackreeks en zijn vele illustraties voor de Saturday Evening Post. Zijn kunstwerken werden tentoongesteld in gerenommeerde galerijen en musea over de hele wereld, waaronder het National Cowboy & Western Heritage Museum.

Hoewel hij de illustratieve kunstwereld later achter zich liet, bleef James Bama een invloedrijke figuur in de Amerikaanse realistische kunstgeschiedenis. Zijn vermogen om de geest van het Amerikaanse Westen vast te leggen, gecombineerd met zijn technische bekwaamheid, maken hem een tijdloze kunstenaar wiens nalatenschap voortleeft in zijn vele bewonderaars en in de blijvende invloed van zijn werk. James Bama overleed in zijn slaap in zijn huis in Wapiti, Park County, Wyoming, op 24 april 2022.