ws-page-props | |||
---|---|---|---|
Regel 14: | Regel 14: | ||
|OmslagIllustratiesPg=Persoon/9030825,Persoon/7604983,Persoon/9865951 | |OmslagIllustratiesPg=Persoon/9030825,Persoon/7604983,Persoon/9865951 | ||
|Opmerking=Vertaling van de Avon Editie (1967). Omslag: detail uit 'Vaarwel machines wij stijgen' van Reindert van Briemen. | |Opmerking=Vertaling van de Avon Editie (1967). Omslag: detail uit 'Vaarwel machines wij stijgen' van Reindert van Briemen. | ||
− | |Cover= | + | |Cover=Grote-pianola-de---kurt-vonnegut-jr-1970-1-203319-1669591271.jpg |
|ID=10670 | |ID=10670 | ||
|GUID={C4290F8E-2728-11D8-B1DD-00105A7169F9} | |GUID={C4290F8E-2728-11D8-B1DD-00105A7169F9} | ||
|HeeftCover=1 | |HeeftCover=1 | ||
}} | }} |
Huidige versie van 28 nov 2022 om 00:21
Ook in Ilium, een klein stadje in de Verenigde Staten is na de Grote Oorlog alle handenarbeid vervangen door machines. De mens is verdrongen en door de computer en zijn polsband, de Grote Pianola; er rest hem niets anders dan eindeloze verveling. Slechts een kleine elite, de directeuren en de werktuigkundigen, vindt nog emplooi. Hun isolement beschrijft Vonnegut als een belachelijke wereld vol kleinburgerlijke Playboymoraal. Doctor Paul Proteus, een lid van de nieuwe elite komt in eenzaam verzet tegen het geautomatiseerde tijdperk. Hij raakt betrokken bij de Spookhemden, een beweging die de wereld wil teruggeven aan de mensen. Onder leiding van de avant-gardistische filosoof/dominee Lasher nemen zaken een revolutionaire wending. Een bloedige revolutie wordt het niet en of hij succes heeft blijft onzeker. Ze hebben in ieder geval geprobeerd: ‘de eer is gered’...