Livak is gokker van beroep, en als de nood aan de man komt tevens een behendig dievegge. Vertrouwend op haar scherpe verstand is het haar altijd gelukt grote problemen te ontlopen. Op een dag vangt ze het gerucht op dat er veel geld betaald wordt voor een bepaald type antieke voorwerpen, en toevallig kent ze een edelman die een aantal van dergelijke stukken bezit. Het is een riskante onderneming, maar het vooruitzicht op een hoge winst doet haar besluiten de gok te wagen. Wanneer ze echter het gestolen voorwerp, een drinkkan, probeert te verkopen, wordt ze ontmaskerd door een gezelschap magiërs, dat graat wil weten waarom zij juist dat voorwerp gekozen heeft. De drinkkan blijkt te stammen uit een periode in de geschiedenis van Einarinn waarover weinig bekend is, maar die van groot belang is voor de beoefenaars van magie. Livak wordt voor de keuze gesteld: of aan het gezag overgeleverd worden, of zich bij het gezelschap aansluiten om nog meer voorwerpen voor hen te stelen. En voor ze het weet wordt ze meegesleurd in een heksenketel van avontuur, waarbij ze magische, griezelige en liefdevolle gebeurtenissen ondergaat, en machtige geheimen trotseert...