Dit boek is het boek over een onderwerp dat veelal aangeduid wordt met de benaming ‘de druk op de knop’. Dat is dan het fatale moment waarop de derde en laatste Wereldoorlog zal beginnen. Het huiveringwekkende van deze fantasie is dat zij zo volkomen op een denkbare werkelijkheid is afgestemd dat de lezer met schokkende zekerheid beseft: ‘Ja, zo zou het inderdaad kunnen gebeuren’. Dit verhaal van morgen kan de realiteit van vandaag zijn. Want alle figuren, heel het decor van het verhaal waarin Peter Bryant zijn lezers confronteert met een situatie waarin het niet meer te herroepen fatale bevel is gegeven, zijn van een genadeloze realiteit. De generaal van het strategisch luchtcommando der Amerikanen die dat commando geeft, is er, de bemanningen en de vliegtuigen die dag en nacht in de lucht zijn, gereed voor het aanvallen van nauwkeurig omschreven doelen op Russisch gebied, zijn er, de staatshoofden, die in het boek worden aangeduid als ‘de president’ en ‘de maarschalk’ kennen wij allemaal. En de situatie…? Die is inderdaad gefantaseerd, want het is niet aannemelijk dat het commando van de strategische luchtmacht der Amerikanen ooit in handen zal komen van een man als generaal Quinten, die breekt onder de spanningen van zijn verantwoordelijkheid en dan op eigen houtje ingrijpt in de wereldgeschiedenis door ‘op de knop te drukken’. Maar generaal Quinten moge een fictie zijn, de crisis om Cuba was dat allerminst. En wanneer die crisis tot ‘het fatale commando’ zou hebben geleid, zou de wereld precies in de situatie hebben verkeerd die in dit boek zo messcherp wordt getekend. De uitgave van dit boek was in Amerika een sensatie. Het verscheen onmiddellijk daarna in vrijwel alle Europese talen, is al geïmiteerd en wordt op het ogenblik beschouwd als een werk dat in de wereld van het boek een nieuw type introduceerde: de realistische militaire roman.