Na twee opgemerkte Kongo-romans vernieuwde Claeys zijn tematiek reeds een eerste keer met <<Pape Claus>>, een verhaal vol demonische kracht en bijgelovigheid in een primitieve middeleeuwse tijd.

Andermaal snijdt Claeys met zijn nieuwste roman een heel nieuw tema aan en doet de sprong van de middeleeuwen naar de science-fiction.

<<Grote Mungu>> is nochtans meer dan science-fiction, het is een visionaire roman waarin Claeys de teleurgang weergeeft van de mens als soort, veroorzaakt door de afhankelijkheid van zijn eigen tot het absurde doorgedreven technische scheppingen. In de kunstmatige maatschappij zoals de auteur die in de toekomst ziet, wordt de mens geschapen en bestaat hij uitsluitend in funktie van het geheel, terwijl alle gezag, zowel op materieel als op geestelijk gebied, uitgaat van een computer.

Het werk verplaats ons in een vreemde , in een andere wereld, brengt ons in kontakt met vreemde, met andere mensen. In een hallucinerende, epische vaart beleven wij de <<Götterdämmerung>> van Nova Mondo, de teleurgang van de kaatste godsdienstigen, de herontdekking van de menselijke waarden, die --- de liefde niet uitgezonderd --- alle opgeofferd worden aan de instandhouding van de mens als soort. Voor de uiteindelijke climax zorgt Grote Mungu die, om de mens te redden, overgaat tot een sublieme zelfvernietiging.