Geboren te La Ferté-sous-Jouarre, Seine-et-Marne. Émile-Antoine Bayard was een Franse schilder, decorateur, tekenaar en illustrator. Vanaf 1853 was Bayard vijf jaar een leerling van Léon Cogniet en publiceerde hij zijn eerste cartoons op vijftienjarige leeftijd, vaak onder het anagrammatische pseudoniem Abel De Miray. Hij was een tijdgenoot van Gustave Doré. Hij wist gebaren te harmoniseren met gezichtsuitdrukkingen, waardoor zijn personages bijzonder expressief werden. Tussen 1857 en 1864 werkte hij met houtskooltekeningen, schilderijen, aquarellen, houtsneden, gravures en litho's. In 1864 begon hij voornamelijk voor tijdschriften en kranten te werken en illustreerde hij actuele gebeurtenissen zoals de Frans-Pruisische oorlog van 1870-1871. Aan het einde van de 19e eeuw, met een groeiende interesse in fotografie die het documentaire tekenen verving, ging Bayard over op het illustreren van romans , waaronder Les Misérables van Victor Hugo, Uncle Tom's Cabin van Harriet Beecher Stowe, L'Immortel van Alphonse Daudet, Robinson Crusoé van Daniel DeFoë, en Van de aarde naar de maan door Jules Verne. Zijn illustratie van Cosette uit Les Misérables werd aangepast voor het logo van de musical Cameron Mackintosh. Hij maakt ook schilderijen, houtskool en tekeningen over verschillende thema's: de oorlog van 1870, historische veldslagen (Na de Slag bij Waterloo, 1875), genretaferelen (A Duel of Women, An Affair of Honor), portretten (Portret van commandant Franchetti, Portret van kolonel de Montbrison). Hoewel er vóór 1865 kunst was die ruimtevluchten en buitenaardse werelden afbeeldde, waren ze sterk gebaseerd op mystiek in tegenstelling tot wetenschap. Bayard's kunstwerk bij Van de aarde naar de maan door Jules Verne wordt beschouwd als een van de eerste ruimtekunst van wetenschappelijke aard.