Geboren te Dresden, Duitsland. Was een Duits-Amerikaanse romanschrijver en scenarioschrijver. Curt Siodmak werd geboren als Kurt Siodmak. Hij was de zoon van Rosa Philippine (née Blum) en Ignatz Siodmak. Zijn ouders kwamen allebei uit Joodse families in Leipzig. Siodmak behaalde een graad in wiskunde voordat hij romans begon te schrijven. Hij investeerde vroege royalty's verdiend door zijn eerste boeken in de film ‘Menschen am Sonntag’ uit 1929 , een documentaire - achtige kroniek van het leven van vier Berlijners op een zondag gebaseerd op hun eigen leven. De film werd mede geregisseerd door Curt Siodmak's oudere broer Robert Siodmak en Edgar G. Ulmer, met een script vanBilly Wilder in samenwerking met Fred Zinnemann en cameraman Eugen Schüfftan. Siodmak was de neef van filmproducent Seymour Nebenzal , die ‘Menschen am Sonntag’ financierde met geld dat hij had geleend van zijn vader, Heinrich Nebenzahl. In de daaropvolgende jaren schreef Siodmak vele romans, scenario's en korte verhalen, waaronder de roman ‘FP1 antwortet nicht’ ( 1932) die werd aangepast tot een film met Hans Albers en Peter Lorre. Siodmak besloot te emigreren na het horen van een antisemitische tirade van de nazi- propagandaminister Joseph Goebbels, en vertrok naar Engeland, waar hij de kost verdiende als scenarioschrijver voordat hij in 1937 naar de Verenigde Staten verhuisde. Zijn grote doorbraak in Hollywood kwam met het scenario voor ‘The Wolf Man’ (1941), met in de hoofdrol Lon Chaney, Jr., dat dit fictieve wezen tot het populairste filmmonster maakte na het monster van Dracula en Frankenstein. Siodmaks sciencefictionroman ‘Donovan's Brain’ (1942) was een bestseller die in vele talen werd vertaald en verschillende keren voor de bioscoop werd verfilmd, te beginnen in 1943 met ‘The Lady and the Monster’, daarna ‘Donovan’s Brain’ uit 1953 en ‘The Brain’ uit 1962. Andere films waarvoor hij de scenario's schreef zijn ‘Earth vs. the Flying Saucers’, ‘I Walked with a Zombie’ en ‘The Beast with Five Fingers’. Een uitgebreid interview met Siodmak over zijn carrière in zowel Duitsland als Hollywood is te vinden in Eric Leif Davin's ‘Pioneers of Wonder’. In de plots van zijn werk gebruikte Siodmak de nieuwste wetenschappelijke bevindingen die deze combineerden met pseudowetenschappelijke motieven zoals het Jekyll en Hyde - complex, het nazi-trauma en de tweedeling tussen oost en west. In 1998 won hij de Berlinale Camera op het 48e Internationale Filmfestival van Berlijn. Siodmak stierf in zijn slaap op 2 september 2000 in zijn huis in Three Rivers, Californië, Verenigde Staten.