ws-page-props | |||
---|---|---|---|
Regel 6: | Regel 6: | ||
|Nat=Verenigde Staten | |Nat=Verenigde Staten | ||
|DatumGeboren=28-04-1926 | |DatumGeboren=28-04-1926 | ||
− | |PlaatsGeboren= Manhattan, New York City, New York | + | |PlaatsGeboren=Manhattan, New York City, New York |
|LandGeboren=Verenigde Staten | |LandGeboren=Verenigde Staten | ||
|DatumOverleden=24-04-2022 | |DatumOverleden=24-04-2022 | ||
+ | |PlaatsOverleden=Wapiti, Park County, Wyoming | ||
|LandOverleden=Verenigde Staten | |LandOverleden=Verenigde Staten | ||
+ | |ID=6169592 | ||
}} | }} |
Versie van 24 mei 2022 21:24
Geboren te Manhattan, New York City, New York. James Elliott Bama was een Amerikaanse kunstenaar die bekend stond om zijn realistische schilderijen en etsen van westerse onderwerpen. Hij groeide hij op met het kopiëren van de Flash Gordon -strip van Alex Raymond. Hij had zijn eerste professionele verkoop toen hij 15 was, een tekening van Yankee Stadium in de New York Journal-American. Hij studeerde af aan New York's High School of Music and Art en ging bij de Army Air Forces, waar hij werkte als monteur, schilder en instructeur voor lichamelijke opvoeding. Toen hij uit de dienst werd ontslagen, en terug in New York City, studeerde hij tekenen en anatomie aan de Art Students League. Vanaf 1951 was hij 15 jaar illustrator bij Charles E. Cooper Studios in New York. Zijn eerste paperback-omslag was Nelson Nye's ‘A Bullet for Billy the Kid’ (1950). Bama had een 22-jarige carrière als succesvol commercieel kunstenaar en produceerde paperback boekomslagen, filmposters en illustraties voor publicaties als Argosy, The Saturday Evening Post en Reader's Digest, en zijn talrijke klanten waren onder meer het New York Giants voetbalteam, de Baseball en Football Halls of Fame en de Amerikaanse luchtmacht. Beginnend met ‘The Man of Bronze’ (1964), deed hij een krachtige set van 62 covers voor de paperbacks van Doc Savage Bantam Books, waarbij hij vaak Steve Holland, de ster van TV's Flash Gordon (1954-1955), als modelacteur gebruikte. Hij schilderde ook de hoes van de doos voor Aurora 's monstermodelkits, waaronder ‘King Kong’, ‘Frankenstein’, ‘Dracula’ en ‘The Mummy’. In 1964 trouwde hij met Lynne Klepfer, afgestudeerd aan de New York University met een hoofdvak kunstgeschiedenis. Twee jaar later, in juni 1966, trok het paar naar het westen als gasten van kunstenaar Bob Meyers op zijn Circle M-ranch in de buurt van Cody, Wyoming. Meyers had zijn carrière als succesvolle illustrator in Manhattan beëindigd met tijdschriften als True en The Saturday Evening Post om zijn ranch te runnen en te schilderen. Na tegenbezoeken in 1967 verlieten de Bamas New York en verhuisden in september 1968 naar een hut op Meyers' ranch. Bama begon overdag hedendaagse westerse onderwerpen te schilderen terwijl hij 's avonds zijn freelance illustraties maakte. In 1970 werd Bob Meyers vermoord, en zijn weduwe Helen verhuisde van de ranch. De Bamas verhuisden in 1971 naar een huis aan Dunn Creek, Wapiti, 20 mijl buiten Cody. In mei 1971 nam Bama contact op met een New Yorkse dealer, wat hem ertoe bracht de illustratie op te geven en zich volledig te concentreren op het maken van schildersezelschilderijen. In Wapiti bouwden James en Lynne Bama een huis en studio en betrok het toen hun zoon Ben in 1977 werd geboren. Zijn werk is verzameld in 'The Western Art of James Bama' (Bantam Books, 1975) en 'The Art of James Bama' (1993). Brian M. Kane's James 'Bama: American Realist' (Flesk, 2006) heeft een inleiding door Harlan Ellison. Overleden in zijn slaap in zijn huis te Wapiti, Park County, Wyoming.