(Data import; tblTitels - page-props) |
(Data import; tblTitels - main-props) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | Over en sluiten behoort tot Roald Dahl’s vroegere werk. De verhalen in deze bundel gaan niet over bizarre mensen in bizarre situaties waarbij al of niet slachtoffers vallen of de hoofdfiguren de dupe worden van hun eigen excentriciteit, maar hebben alle betrekking op de oorlog in de lucht. Dahl onderwerpt in deze bundel zijn figuren aan een vuurproef in de eigenlijke zin van het woord: jachtvliegers opereren boven vijandelijk gebied, nu eens in hun oude Gloster-Gladiators op zoek naar Italiaanse troepen-bewegingen in Lybië, dan weer in de voor die tijd moderne Hurricanes vechtend tegen Vichy-Fransen in Syrië. Een bijzonder aardig en misschien wel het meest op de ‘oude Dahl’ gelijkend verhaal is ‘Madame Rosette’, over de kleurrijke exploitante van een huis dat een duidelijke functie heeft in Caïro met verlof verblijvende officieren. Zoals altijd is de sfeertekening onverbeterlijk en zal de lezer zich betrokken voelen bij de belevenissen van de ‘jongemannen die scholen, boerderijen en fabrieken verlieten om tegen het fascisme te strijden’. |
Huidige versie van 25 dec 2021 om 11:28
Over en sluiten behoort tot Roald Dahl’s vroegere werk. De verhalen in deze bundel gaan niet over bizarre mensen in bizarre situaties waarbij al of niet slachtoffers vallen of de hoofdfiguren de dupe worden van hun eigen excentriciteit, maar hebben alle betrekking op de oorlog in de lucht. Dahl onderwerpt in deze bundel zijn figuren aan een vuurproef in de eigenlijke zin van het woord: jachtvliegers opereren boven vijandelijk gebied, nu eens in hun oude Gloster-Gladiators op zoek naar Italiaanse troepen-bewegingen in Lybië, dan weer in de voor die tijd moderne Hurricanes vechtend tegen Vichy-Fransen in Syrië. Een bijzonder aardig en misschien wel het meest op de ‘oude Dahl’ gelijkend verhaal is ‘Madame Rosette’, over de kleurrijke exploitante van een huis dat een duidelijke functie heeft in Caïro met verlof verblijvende officieren. Zoals altijd is de sfeertekening onverbeterlijk en zal de lezer zich betrokken voelen bij de belevenissen van de ‘jongemannen die scholen, boerderijen en fabrieken verlieten om tegen het fascisme te strijden’.