Braldt Bralds heeft 2 carrières gehad. Eerst als een award-winnende illustrator, gevolgd door zijn huidige als kunstschilder.

Geboren in Nederland in 1951 leerde hij als kind het beroep van illustrator kennen, en hij vond daar zijn roeping. Zijn vader bracht overschotjes papier mee naar huis uit een papierfabriek, en Braldt tekende voortdurend. Op zijn twaalfde ging hij naar de Grafische School in Rotterdam, waar hij les kreeg in grafische kunsten en het drukkersvak. Zijn formele opleiding legde de basis voor het maken van kunst, maar zijn unieke stijl is volledig autodidactisch.

Na zijn formele opleiding vestigde Braldt zich als een succesvolle illustrator in Nederland. In 1978, op de eerste dag van zijn eerste bezoek aan New York, kreeg hij de opdracht een cover voor Time Magazine te maken. Die eerste opdracht vormde de basis voor zijn carrière als illustrator voor toonaangevende internationale publicaties.

Zijn werk is talloze malen verschenen op de covers van Time, Newsweek, Der Spiegel, Omni Magazine, The Washington Post en vele andere. Braldt heeft ook boekomslagen geïllustreerd voor uitgevers over de hele wereld, waaronder M. Zimmer Bradley's Mists of Avalon. Ook reclamecampagnes ontbreken niet in zijn oeuvre : Levi-Straus, Grand Marnier, Alfa Romeo - om er maar een paar te noemen -. Hij heeft 3 postzegeluitgiften ontworpen voor de United Nations Postal Service en de United States Postal Service.

In 1989 ontving Braldt de felbegeerde Clio Award voor beste illustratie van het jaar. Hij heeft talloze gouden en zilveren medailles verdiend van illustratie- en art director-clubs, samen met de Hamilton King Award van de Society of Illustrators in New York City. In 1997 ontving hij het Eervol Lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Illustrators en werd hij opgenomen in de Hall of Fame vanwege zijn levenslange verdiensten op het gebied van internationale illustratie. In 1993 richtte de International Advisory Board van de American Art Institutes International, waar hij jaarlijks lezingen gaf, een "Braldt Bralds Illustration Scholarship" op.

Terwijl hij in Manhattan woonde, gaf Braldt vier jaar lang les aan de School of Visual Arts in New York, inclusief hun Masters Degree-programma. Hij gaf lezingen en leidde workshops in de Verenigde Staten, Korea en Japan.

Eind jaren negentig stopte Braldt zijn illustratiecarrière om zich te concentreren op zijn beeldende kunst, te beginnen met een oeuvre waarin zeer gedetailleerde stenen werden afgebeeld. Deze tentoonstelling debuteerde in een solotentoonstelling van 25 schilderijen, "Stone Lifes", in de Gerald Peters Gallery in Santa Fe, New Mexico. Deze tentoonstelling werd zeer goed ontvangen en luidde zijn tweede succesvolle carrière als schilder in.