Regel 1: Regel 1:
Geboren te Islington, Noord-Londen. Hij was de zoon van Reginald en Catherine Jones, zijn vader een ingenieur.  Hij toonde al op jonge leeftijd interesse in de beeldende kunst en beschrijft het Londen van zijn vroege jeugd als 'smog geteisterd en grijs' met weinig voor kinderen om te doen, en ging schilderen om de tijd te vullen en 'zijn wereld te kleuren'.  Hij begon ook een levenslange liefde voor luchtvaart- en ruimtetechnologie te ontwikkelen, aangemoedigd door commerciële Airfix-kits en het tekenen van jachtvliegtuigen bij RAF Leuchars toen hij de familie van zijn moeder in Fife, Schotland bezocht. Op school bleef hij zijn interesse in kunst nastreven en won hij tal van schoolprijzen voor zijn werk. Veel zondagsbezoeken met zijn ouders aan Londen' Tate Galleries, zelfs vóór de leeftijd van twaalf, vestigde zijn interesse in een toekomstige carrière in het veld verder. Met de aanmoediging van zijn kunstleraar, Bob Spearman, ging Jones in 1970 naar de Saint Martins School of Art in Londen, waar hij grafische vormgeving studeerde en in 1974 afstudeerde.  Aan de universiteit stelde een gastdocent Jones voor om zijn interesse in realisme te combineren met fantasierijke vaardigheden, Jones naar de velden van Fantasy en Science Fiction trekken.  Terwijl op St. Martins, Jones de beslissing nam om "illustrator te worden". Binnen een maand produceerde hij zijn eerste commerciële werk voor Puffin Books , de omslag voor Penelope Farmer 's '<nowiki/>''A Castle of Bone'' '. Hij begon tientallen jaren met het produceren van albumhoezen voor sciencefiction- en fantasiepublicaties. Tijdens zijn carrière heeft hij boekomslagen verzorgd voor sciencefiction- en fantasyauteurs, waaronder Isaac Asimov, Ray Bradbury, Arthur C. Clarke, Greg Bear, Larry Niven, Philip K. Dick, Marion Zimmer Bradley en Harry Harrison.  Een bloemlezing van Jones' werk werd in 1980 gepubliceerd onder de titel '''Peter Jones: Solar Wind'' 'door Paper Tiger, waarin zijn sciencefiction- en fantasy illustraties tot het jaar 1980 werden behandeld. Sinds 1999 publiceert hij het boek zelf via zijn huidige bedrijf, samen met verschillende andere edities, waaronder andere delen van het boek. Tijdens de jaren 1990 zette Jones zijn interesse in luchtvaart gerelateerde kunst verder na, waarbij hij betrokken raakte bij het RAF Benevolent Fund en een aantal piloten uit de Tweede Wereldoorlog. Zijn illustraties van vliegtuigen en luchtgevechten zijn te vinden in verschillende boeken over het onderwerp, en zijn werk in het veld is geprezen door piloten, waaronder de eenmalige piloot George HW Bush uit de Tweede Wereldoorlog. Het sciencefiction- en fantasiewerk van Jones wordt meestal gedomineerd door beelden met centrale personages tegen de achtergrond van buitenaardse landschappen.
+
Geboren te Islington, Noord-Londen, Groot-Londen. Peter Andrew Jones is een Britse kunstenaar en illustrator. Hij is de zoon van Reginald en Catherine Jones, zijn vader een ingenieur. Toonde al op jonge leeftijd interesse in de beeldende kunst en beschrijft het Londen van zijn vroege jeugd als 'smog geteisterd en grijs' met weinig voor kinderen om te doen, en ging schilderen om de tijd te vullen en 'zijn wereld te kleuren'. Hij begon ook een levenslange liefde voor luchtvaart- en ruimtetechnologie te ontwikkelen, aangemoedigd door commerciële Airfix-kits en het tekenen van jachtvliegtuigen bij RAF Leuchars toen hij de familie van zijn moeder in Fife, Schotland bezocht. Op school bleef hij zijn interesse in kunst nastreven en won hij tal van schoolprijzen voor zijn werk. Veel zondagsbezoeken met zijn ouders aan Londen' Tate Galleries, zelfs vóór de leeftijd van twaalf, vestigde zijn interesse in een toekomstige carrière in het veld verder.  
 +
 
 +
Met de aanmoediging van zijn kunstleraar, Bob Spearman, ging Jones in 1970 naar de Saint Martins School of Art in Londen, waar hij grafische vormgeving studeerde en in 1974 afstudeerde. Aan de universiteit stelde een gastdocent Jones voor om zijn interesse in realisme te combineren met fantasierijke vaardigheden, Jones naar de velden van Fantasy en Science Fiction trekken.  Terwijl op St. Martins, Jones de beslissing nam om "illustrator te worden". Binnen een maand produceerde hij zijn eerste commerciële werk voor Puffin Books , de omslag voor Penelope Farmer 's '''A Castle of Bone'' '.  
 +
 
 +
Hij begon tientallen jaren met het produceren van albumhoezen voor sciencefiction- en fantasiepublicaties. Tijdens zijn carrière heeft hij boekomslagen verzorgd voor sciencefiction- en Fantasyauteurs, waaronder Isaac Asimov, Ray Bradbury, Arthur C. Clarke, Greg Bear, Larry Niven, Philip K. Dick, Marion Zimmer Bradley en Harry Harrison. Een bloemlezing van Jones' werk werd in 1980 gepubliceerd onder de titel '''Peter Jones: Solar Wind'' ' door Paper Tiger, waarin zijn sciencefiction- en Fantasy illustraties tot het jaar 1980 werden behandeld. Sinds 1999 publiceert hij het boek zelf via zijn huidige bedrijf, samen met verschillende andere edities, waaronder andere delen van het boek. Tijdens de jaren 1990 zette Jones zijn interesse in luchtvaart gerelateerde kunst verder na, waarbij hij betrokken raakte bij het RAF Benevolent Fund en een aantal piloten uit de Tweede Wereldoorlog. Zijn illustraties van vliegtuigen en luchtgevechten zijn te vinden in verschillende boeken over het onderwerp, en zijn werk in het veld is geprezen door piloten, waaronder de eenmalige piloot George HW Bush uit de Tweede Wereldoorlog. Het sciencefiction- en Fantasywerk van Jones wordt meestal gedomineerd door beelden met centrale personages tegen de achtergrond van buitenaardse landschappen.

Huidige versie van 27 jan 2024 om 14:39

Geboren te Islington, Noord-Londen, Groot-Londen. Peter Andrew Jones is een Britse kunstenaar en illustrator. Hij is de zoon van Reginald en Catherine Jones, zijn vader een ingenieur. Toonde al op jonge leeftijd interesse in de beeldende kunst en beschrijft het Londen van zijn vroege jeugd als 'smog geteisterd en grijs' met weinig voor kinderen om te doen, en ging schilderen om de tijd te vullen en 'zijn wereld te kleuren'. Hij begon ook een levenslange liefde voor luchtvaart- en ruimtetechnologie te ontwikkelen, aangemoedigd door commerciële Airfix-kits en het tekenen van jachtvliegtuigen bij RAF Leuchars toen hij de familie van zijn moeder in Fife, Schotland bezocht. Op school bleef hij zijn interesse in kunst nastreven en won hij tal van schoolprijzen voor zijn werk. Veel zondagsbezoeken met zijn ouders aan Londen' Tate Galleries, zelfs vóór de leeftijd van twaalf, vestigde zijn interesse in een toekomstige carrière in het veld verder.

Met de aanmoediging van zijn kunstleraar, Bob Spearman, ging Jones in 1970 naar de Saint Martins School of Art in Londen, waar hij grafische vormgeving studeerde en in 1974 afstudeerde. Aan de universiteit stelde een gastdocent Jones voor om zijn interesse in realisme te combineren met fantasierijke vaardigheden, Jones naar de velden van Fantasy en Science Fiction trekken.  Terwijl op St. Martins, Jones de beslissing nam om "illustrator te worden". Binnen een maand produceerde hij zijn eerste commerciële werk voor Puffin Books , de omslag voor Penelope Farmer 's 'A Castle of Bone '.

Hij begon tientallen jaren met het produceren van albumhoezen voor sciencefiction- en fantasiepublicaties. Tijdens zijn carrière heeft hij boekomslagen verzorgd voor sciencefiction- en Fantasyauteurs, waaronder Isaac Asimov, Ray Bradbury, Arthur C. Clarke, Greg Bear, Larry Niven, Philip K. Dick, Marion Zimmer Bradley en Harry Harrison. Een bloemlezing van Jones' werk werd in 1980 gepubliceerd onder de titel 'Peter Jones: Solar Wind ' door Paper Tiger, waarin zijn sciencefiction- en Fantasy illustraties tot het jaar 1980 werden behandeld. Sinds 1999 publiceert hij het boek zelf via zijn huidige bedrijf, samen met verschillende andere edities, waaronder andere delen van het boek. Tijdens de jaren 1990 zette Jones zijn interesse in luchtvaart gerelateerde kunst verder na, waarbij hij betrokken raakte bij het RAF Benevolent Fund en een aantal piloten uit de Tweede Wereldoorlog. Zijn illustraties van vliegtuigen en luchtgevechten zijn te vinden in verschillende boeken over het onderwerp, en zijn werk in het veld is geprezen door piloten, waaronder de eenmalige piloot George HW Bush uit de Tweede Wereldoorlog. Het sciencefiction- en Fantasywerk van Jones wordt meestal gedomineerd door beelden met centrale personages tegen de achtergrond van buitenaardse landschappen.